In de gangen van opleidingsinstituten, waar de zoektocht naar kennis en persoonlijke ontwikkeling centraal staat, wordt een groeiende crisis van stress en burn-outs steeds meer zichtbaar. Onderzoek toont aan dat hoe hoger het opleidingsniveau, hoe groter de kans op een burn-out, met universiteiten die nu geconfronteerd worden met een realiteit waarin stress en burn-outs steeds vaker voorkomen.
Prestatiedruk, stress en eenzaamheid zijn al jarenlang bekende problemen onder studenten, en de coronapandemie heeft deze uitdagingen alleen maar versterkt. In 2021 ervoer 76% van de studenten prestatiedruk, kampte 41% met slaapproblemen en voelde 80% zich eenzaam, waarvan 29% in ernstige mate, volgens onderzoek van het RIVM en Trimbos Instituut. Het Sociaal en Cultureel Planbureau voorspelt zelfs dat het aantal burn-outs als gevolg van secularisatie en individualisering sterk zal toenemen.
Deze cijfers zijn niet alleen verontrustend vanwege hun onmiddellijke impact op de betrokken studenten, maar ook vanwege de langetermijngevolgen voor hun academische prestaties, toekomstige carrières en algemene welzijn. Het is daarom van cruciaal belang om een omgeving te creëren waarin studenten zich ondersteund en gehoord voelen en waarin ze de tools krijgen om met deze uitdagingen om te gaan.
Mindfulness en welzijnsprogramma’s kunnen een belangrijke rol spelen bij het aanpakken van deze problemen. Bij Qyiet.nl bieden we mindfulness wandel coaching aan, een praktijk die studenten helpt om zich los te maken van de druk van hun academische verplichtingen en een ruimte biedt om te ontspannen, te reflecteren en hun mentale welzijn te herstellen. Onze creatief schrijven sessies bieden een veilige en ondersteunende omgeving waarin studenten hun ervaringen en gevoelens kunnen verkennen en uitdrukken, wat kan bijdragen aan het verminderen van stress en het bevorderen van emotioneel welzijn.
In de volgende blogs zullen we verder ingaan op de uitdagingen en oplossingen voor stressmanagement in andere beroeps- en levensgebieden. Samen kunnen we een pad naar welzijn bewandelen en een ondersteunende omgeving creëren voor iedereen die zich in een leeromgeving bevindt.